Pompoencake

Hmmm, ik ruik iets branden… Oh shit, mijn bakpapier staat in brand. In de volgende seconde zie ik in een flits het leven van deze pompoencake aan mij voorbij gaan. Homemade pumpkin spices gemaakt, zwoegen op het schoonmaken van een pompoen van 9 kilo en mijn mooie geplande foto. Maarrrrr, het is goedgekomen, yes ik hem ‘m kunnen redden. Het bakpapier ziet er alleen uit alsof Jack Sparrow is langs geweest, Johnny Depp bij mij in de keuken…… Je moet altijd iets te dromen hebben.

Wat heb je nodig? 1 cake = 12 plakken

  • 500 gram pompoen (ongekookt en schoongemaakt)
  • 200 gram kokosmeel (je kan ook tarwebloem, speltmeel of een ander soort meel gebruiken)
  • 1 zakje bakpoeder
  • 4 eieren
  • 1 banaan
  • 3 eetlepels havermout
  • 3 theelepels kaneel
  • 2 theelepels gemberpoeder
  • 2 theelepels nootmuskaat
  • 1,5 theelepel gemalen kruidnagel
  • 1 theelepel piment (kan je in de supermarkt vinden bij de potjes kruiden)
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 40 gram honing
  • 30 gram pompoenpitten

pompoencake-4

Hoe maak je dit?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Maak de pompoen schoon, snijd in stukje van 2 centimeter en kook deze gaar in ruim kokend water. De pompoen is gaar als je met een mesje in een stukje pompoen prikt en deze van je mesje valt.
  3. Meng in de tussentijd alle ingrediënten, met uitzondering van de pompoen en pompoenpitten, met een staafmixer zodat je een glad beslag krijgt.
  4. Giet de pompoen af zodra deze gaar is en laat even 5 minuten afkoelen.
  5. Prak na 5 minuten de pompoen fijn en spatel deze door het beslag.
  6. Giet het beslag in een met bakpapier bekleed bakblik. Ik heb een cakevorm van 26 cm gebruikt.
  7. Strooi de pompoenpitten over het beslag en druk het een beetje aan.
  8. Bak je pompoencake in het midden van de oven voor 45-50 minuten op 180 graden.
  9. Lekker met een beetje pindakaas, als ontbijt of tussendoortje.

pompoencake-3

Voedingswaarde per plak:

  • Kcal 139
  • Eiwitten 6,8 gram
  • Vetten 5 gram
  • Koolhydraten 11,6 gram

2 reacties Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie