Tropical French toast

French toast of wentelteefjes, het is om het even. Mijn tante bewaarde vroeger een half wit brood zo lang dat het net niet begon te schimmelen. Daar maak je sowieso lekkere wentelteefjes van.

Wit brood heb ik nooit in huis, dus in dit recept voor French toast ga ik voor volkoren brood. Ik koop eigenlijk altijd volkoren brood. Tip: denk niet dat het donkerste brood in de supermarkt het “gezondst” is, want dat is door middel van kleurstoffen zo donkerbruin gekleurd.

Proteins for the gains

Ik ben toch wel een beetje een sporter en probeer bij 2 van de 3 grote maaltijden per dag een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen. Bij French toast of wentelteefjes die zwemmen in de boter is dit niet echt een haalbaar, dus ga ik voor een “sausje” van magere kwark en vanille eiwitpoeder.

Waarom eiwitten goed voor je zijn? Die uitleg laat ik even aan een ander over. Google “waarom heb je eiwitten nodig?” en dan heb je je antwoord al.

Oud brood

Deze receptje voor French toast maak ik eigenlijk alleen wanner m’n boterhammen te oud zijn om nog pindakaas op te smeren. Ok, je kan er ook een tosti van maken, maar deze tropische variant vind ik net iets verantwoorder.

Vers brood is niet droog genoeg en neemt de melk niet lekker op. Oud brood dus.

gezonde wentelteefjes

Wat heb je nodig? 1 portie tropical French toast

  • 2 oude volkoren boterhammen
  • 100 ml melk
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • beetje roomboter om in te bakken
  • 125 gr magere kwark
  • 15 gram vanille whey/proteïne poeder
  • 2 eetlepels (diepvries) mangoblokjes
  • 1 eetlepel kokosvlokken

Hoe maak je dit?

  1. Meng de magere kwark en vanille whey poeder met elkaar. Zet apart.
  2. Ontdooi de mangoblokjes door deze in een kopje te doen en er kokend water over te gieten. Laat 2 minuten staan en giet af.
  3. Doe de melk en het kaneelpoeder in bijvoorbeeld een ovenschaal. Leg de boterhammen op de melk. Ongeveer 2 minuten aan iedere kant.
  4. Smelt de roomboter in een pan en bak de boterhammen drie a vier minuten aan iedere kant op medium-laag vuur. De boterhammen moeten langzaam gebakken worden, want anders branden ze aan.
  5. Leg de boterhammen op een bord, spatel het kwarkmengels op het brood en garneer met de mangoblokjes en kokosvlokken.
vegan French toast

Variaties

  • Ook lekker met verse aardbeien. Zelf koop ik alleen verse aardbeien wanneer je in het seizoen zijn (juni tot september).
  • In plaats van magere kwark kan je ook kokosyoghurt gebruiken.
  • Wil je er helemaal een feestje van maken? Strooi er dan nog wat blauwe bessen, granola en agavesiroop over.

De Keukenboef op social media

* Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

* De Keukenboef vindt je ook op Pinterest. Kan je al je favourite gerechten en recepten opslaan, zodat je deze makkelijk terug kan vinden.


Misschien ook iets voor jou?

Ben je #teamzoet in de morgen? Dan zijn deze kokosmeel pannenkoekjes ook een goed idee!

pannenkoekjes van kokosmeel

Plaats een reactie