Meatless Monday pita pizza met courgette

Vorige week had ik op Meatless Monday verzaakt en dus geen nieuwe post geplaatst…. Shame on me. Soms verloopt de dag gewoon iets anders dan je bedacht had. Ik wilde namelijk vorige week maandagmiddag het recept voor de Thaise komkommersalade uitwerken, maar toen kwam er iemand bij mij aan de bar zitten (ik heb een open keuken) en die bleef daar een minuut of 30 gezellig kletsen, toen hing de deur van de oven ineens op half zeven en was m’n mice en place voor de avond nog niet klaar.

Kortom, om 22.30 uur was ik klaar met werken en had ik 0,0 zin om nog een Meatless Mondat recept uit te tikken voor de Monday die nog maar een uurtje duurde. Vandaag heb ik het wat beter gepland, dus we hebben heerlijke mini-pizza’s gemaakt van pitabroodjes. Ik at er een salade bij met wat komkommer. Maandagpost: check!

Wat heb je nodig? 10 pita pizza met courgette

  • 5 pitabroodjes
  • 1 courgette
  • 1 rode ui
  • 200 ml gezeefde tomaat of tomatensaus
  • 2 theelepels gedroogde basilicum
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • handje geraspte kaas

Hoe maak je dit?

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snijd de courgette in blokjes en de ui in halve ringen. Bak ze even kort aan in een beetje olie of boter.
  3. Snijd de pitabroodjes door de helft en leg ze op een bakplaat.
  4. Maak een tomatensausje. Meng de gezeefde tomaat met de gedroogde basilicum, knoflookpoeder en wat peper en zout.
  5. Smeer op iedere pita pizza een flinke lepel tomatensaus en verdeel dit met de achterkant van een lepel.
  6. Beleg met de gebakken courgette en rode ui.
  7. En strooi en tot slot wat geraspte kaas over.
  8. Bak de pita pizza met courgette 12-15 minuten in de oven op 200 graden.

Voedingswaarde per pita pizza met courgette

  • Kcal 89
  • Eiwitten 3,9 gram
  • Vetten 1,7 gram
  • Koolhydraten 14,0 gram

Variaties

  • Vervang de geraspte kaas door twee plakjes brie.
  • Voeg nog wat zongedroogde tomaatjes toe voor wat extra smaak.
  • Ook heerlijk met wat gegrilde aubergine #iswelveelmeerwerk
  • Serveer deze mini-pizza’s op een kinderverjaardag. Daar ga je punten mee scoren!
  • Heb je geen tomatensaus in huis? Beetje ketchup op de bodem kan ook geen kwaad voor een keer. P.s. niet te vaak doen, want ik ketchup zit veel te veel suiker.

Misschien zijn deze gerechten ook iets voor je

Plaats een reactie