Vegetarische empanada’s

Je hebt al een tijdje een etentje staan, jij gaat koken en hebt geen fuck zin om te koken…. Daar heb ik vandaag een beetje last van, haha. De truck is ‘m om met zo min mogelijk handelingen en zo groot mogelijk resultaat te bewerkstelligen.

Ik ga voor een dinertje in Mexican style. Als voorgerecht maak ik deze vegetarische empanada’s met zwarte bonen als basis. Het hoofdgerecht is een built-your-own wrap. Je kan dan lekker alles van te voren snijden, in bakjes doen, op tafel zetten en dan kan iedereen pakken wat ze willen.

Voor het dessert neem ik even een afslag naar Italië en maak ik een tiramisu in een glaasje. Waarom geen Mexicaans dessert? Ik kwam even niet verder dan churros of arroz con leche (soort van rijstenpudding #daarwalgikvan) en tiramisu in een glaasje ziet er zo lekker uit en is binnen twee minuten klaar.

En tot slot, deze vegetarische empanada’s kan je heel makkelijk van te voren maken. Je hoeft ze dan alleen nog even in de oven te schuiven wanneer je ze nodig hebt.

Ik maakte de eerste batch empanada’s een klein beetje te klein al zeg ik het zelf. De uitsteekring die ik gebruikte had de doorsnede van een fluitje (bierglas) en dan kan je ze net niet lekker vullen. Ga daarom voor “grote” empanada’s. Heb je helemaal geen zin om ze uit te steken, dan kan je de bladerdeellapjes ook gewoon dichtvouwen.

recept vegetarische empanada's

Wat heb je nodig? 12 vegetarische empanada’s

  • 2 pakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (kan je vinden in het vriesvak)
  • 1 kleine ui
  • 2 theelepels kerriepoeder
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • 1 blik zwarte bonen – 400 gram
  • 1 klein blikje mais – 150 gram
  • 1 blikje tomatenpuree – 70 gram

Hoe maak je dit?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.

  2. Snipper de ui en fruit deze in een beetje olie in een koekenpan op middelhoog vuur. Voeg vervolgens het kerriepoeder en komijnpoeder toe.

  3. Giet de bonen en mais af en doe deze samen met het blikje tomatenpuree in de pan. Voeg een flinke snuf zout toe en roer alle ingrediënten door elkaar. Laat 10 minuten op middelhoog vuur pruttelen. Voeg eventueel een scheutje water toe indien het “droog kookt”.

  4. Leg de plakjes deeg aan elkaar en steek er rondjes uit met een steekring of bijvoorbeeld een glas.

  5. Verveel de vulling voor de vegetarische empanada’s over de plakjes deeg. Vouw het deeg dubbel, zodat je een half rondje krijgt, druk de uiteindes goed tegen elkaar en maak een beetje een opgerold randje (zie foto).

  6. Leg de emapanada’s op een, met bakpapier beklede, bakplaat en kwast ze licht in met wat water.

  7. Bak de empanada’s in 15-20 minuten af op 180 graden.

vegetarische empanada's
vegetarische empanada's

Variaties

  • In plaats van zwarte bonen kan je ook kikkererwten, linzen, witte bonen of kidney bonen gebruiken.
  • Kan je tegen een beetje pittig? Voeg dan een theelepel chilipoeder toe aan het recept.

De Keukenboef op social media

* Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

* De Keukenboef vindt je ook op Pinterest. Kan je al je favourite gerechten en recepten opslaan, zodat je deze makkelijk terug kan vinden.


Misschien ook iets voor jou?

Wil je een iets minder vegetarische snack, dan zijn deze moddervette quesadilla’s met gehakt en kaas wel iets voor jou.

Quesadilla met gehakt

Plaats een reactie