Vegan rendang van jackfruit

Dat blik jackfruit in mijn voorraadkast moet nu toch echt maar eens acte de presence geven. Waar ga ik het voor gebruiken? Als je zoekt op recepten met jackfruit, dan krijg je veelal een broodje “pulled pork” aka pulled jackfruit met bbqsaus.

Lijkt mij ook heerlijk, maar ik ben weer even mijn slechte gewoontes qua eten aan het doorbreken. Denk aan zakken noten eten voordat ik naar bed ga, geen groente eten bij m’n avondeten en pizza en croissants in het weekend. Het resultaat van deze ik-heb-mijzelf-laten-gaan-periode ten tijde van Corona heeft geresulteerd in een stijgen van mijn vetpercentage van 2%. FUCK!!!

Ok, dit gaan we dus weer even anders doen en met deze vegan rendang van jackfruit kom ik aardig in de buurt.

In onderstaand recept gebruik ik blikjes jackfruit. Bij de Albert Heijn en Jumbo heb ik ze al meerdere keren gekocht. Je kan deze blikjes vinden in het schap waar o.a. kokosmelk staat.

Wat is jackfruit eigenlijk?

Jackfruit is een vrucht die aan een boom groeit. Niet aan onze Hollandse bomen, maar veelal in Zuidoost-Azië. Een jackfruit is ongeveer zo groot als een American football, maar dan wat ovaler en ronder.

Je kan alleen het vruchtvlees eten en de schil gooi je weg. Ik ben pas een keer een verse jackfruit tegengekomen bij de groothandel, dus ga eigenlijk altijd lekker voor de jackfruit uit blik.

Qua smaak vind ik je jackfruit vrij vlak, dus je moet er nog wel even mee aan de slag. Net zoals met tofu, als je daar niks mee doet dan is het ook niet weg te krijgen. Door jackfruit te stoven, zoals in dit recept voor rendang van jackfruit, krijgt het vruchtvlees de structuur van draadjesvlees. Prima vleesvervanger dus.

recept met jackfruit
Zo groeit jackfruit aan een boom.
rendang van jackfruit

Wat heb je nodig? 2 a 3 porties vegan rendang van jackfruit

  • 2 blikken jackfruit
  • 1 ui
  • 1 Spaanse peper
  • 2 tenen knoflook
  • 2 theelepels kurkumapoeder
  • 1 theelepel gemberpoeder (djahe)
  • stuk verse laos van 1cm
  • 1 blik kokosmelk (400ml)
  • 1 groentebouillonblokje
  • 1 stengel citroengras / sereh
  • 3 djeroek poeroet blaadjes

Hoe maak je dit?

  1. Maak een boemboe van de ui, knoflook, Spaanse peper, kurkuma, gemberpoeder, verse laos en een flinke snuf zout. Ik gebruik het hakmolentje van mijn staafmixer hiervoor.
  2. Bak de boemboe in een hapjespan of andere grote pan met dikke bodem.
  3. Laat de jackfruit uitlekken en voeg deze bij de boemboe.
  4. Breek de stengel citroengras in drieën, zodat de smaken vrij komen en voeg deze samen met het kokosmelk, de djeroek poeroet, bouillonblokje en 250 ml water toe. Roer alles door elkaar.
  5. Laat 1,5 tot 2 uur pruttelen met de deksel op de pan en dan ontstaat de rendang van jackfruit.
rendang van jackfruit
rendang van jackfruit

Variaties

  • Eet je rendang van jackfruit met gebakken rijst of tussen een wrap (ga dan wel voor een volkoren wrap).
  • Of voeg een eetlepel santen toe aan dit recept voor een intensere kokossmaak.
  • Ook lekker met een beetje atjar en pittige groene boontjes on the side.

De Keukenboef op social media

* Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

* De Keukenboef vindt je ook op Pinterest. Kan je al je favourite gerechten en recepten opslaan, zodat je deze makkelijk terug kan vinden.


Misschien ook iets voor jou?

Nu je toch zo lekker bezig bent met deze vegan rendang van jackfruit, dan is deze vegan tex mex burrito ook wel een goed idee?

Vegan tex mex burrito

Één reactie Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie