Koolraap tagliatelle met gebakken halloumi

OMG. Bijna had ik de mister gefopt met deze koolraap tagliatelle, haha. De Mr, “Wat eten we vanavond?“, ik: “Pasta“. Hij zich helemaal verheugd op pasta, kreeg hij pasta van groente.

Kan hij best gebruiken, want z’n Heineken sixpack mag wel wat minder. En aangezien mijn billen en dijen in 2019 ook een kledingmaat zijn gegroeid, en dat komt niet door de krachttraining, gaan we 2020 even anders aanpakken en gezonder eten.

Geloof het of niet, maar ik kook(te) thuis dus bijna nooit. Omdat ik een restaurant heb ben ik altijd al aan het koken en dan heb je thuis gewoon niet zo’n zin om weer achter de pannen te staan. Die vent van mij kan alleen kip en een ei bakken, dus we hebben twee keer in de week eten laten bezorgen. #datgaanweditjaarandersdoen.

Koolraap tagliatelle

Bij de Appie hebben ze al een tijdje deze groente variant op gewone pasta. Had het eigenlijk nog niet eerder gebruikt, want ik ga altijd voor de courgetti of maak een pokebowl met bloemkoolrijst.

Je kan er echt alle kanten mee op. Ik maakte in dit recept een warme pasta, maar onderstaand nog wat extra ideeën:

  • Met roomkaas en gerookte zalm.
  • Gekookt en afgekoeld door een salade.
  • Een heerlijke Bolognese.
  • In de zomer als een salade met radicchio, gegrilde peer en wat blauwe kaas.

Wat is halloumi?

Halloumi is een kaas die je kan bakken, frituren of grillen. Het wordt gemaakt van geiten-, schapen-, en koemelk. Door de eiwitstructuren smelt deze kaas niet zoals een gewoon stukje belegen kaas in een tosti.

In de zomer kan je halloumi ook als vleesvervanger op de barbecue leggen en afgelopen kerst heb ik weer een blokje halloumi gehaald om ons gourmetassortiment uit te breiden.

recept voor koolraap tagliatelle

Wat heb je nodig? 2 porties koolraap tagliatelle

  • 400 gram kant-en-klare koolraap tagliatelle (verkopen ze bij de Albert Heijn)
  • 1 pot tomatensaus (400 gram)
  • 1 ui
  • 1/2 venkel
  • 1 Chinese kool
  • 1 bokje halloumi (375 gram)

Hoe maak je dit?

  1. Kook de koolraap tagliatelle volgens de aanwijzingen op de verpakking, laat uitlekken en zet deze apart.
  2. Halveer de venkel en verwijder de harde kern en gooi deze weg. Pluk de groene topjes eraf en bewaar deze als garnering. Snijd vervolgens de venkel in zo dun mogelijke reepjes, zet apart.
  3. Snijd het kontje van de Chinese kool en was de buitenste bladen, want hier kan een beetje zand tussen zitten. Snijd vervolgens ook de kool in dunne reepjes.
  4. Snipper de ui en fruit deze aan in een hapjespan in een beetje olie.
  5. Voeg de venkel en Chinese kool toe. Bak het geheel voor een minuut of twee door en voeg daarna de tomatensaus toe. Roer goed door elkaar en breng op smaak met peper en zout.
  6. Spatel vervolgens de koolraap tagliatelle erdoor. Note: wel een beetje voorzichtig, want anders breken ze.
  7. Snijd de halloumi in plakjes die iets dikker zijn dan een halve centimeter. Bak je in wat olie in een pan voor ongeveer 1 a 2 minuten per kant.
  8. Verdeel de koolraap tagliatelle over twee borden en leg de plakjes halloumi erop. Garneer tot slot met wat groen van de venkel.
vegetarische pasta
gebakken halloumi
pasta van groente

Variaties

  • In plaats van deze koolraap variant op tagliatelle kan je natuurlijk ook de echte pasta tagliatelle gebruiken. Die heeft alleen een paar minuten weer kooktijd nodig.
  • Met halloumi maak ik deze maaltijd vegetarisch en past helemaal goed in mijn Meatless Monday. De halloumi kan je ook vervangen door falafelballetjes of een blikje linzen. Strooi er dan wat nog een beetje zout door, want de halloumi maakt dit gerecht namelijk lekker hartig.
  • Qua groente kan je ook gaan voor blokjes paprika, gesneden boerenkool, courgette of champignons.

De Keukenboef op social media

* Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

* De Keukenboef vindt je ook op Pinterest. Kan je al je favourite gerechten en recepten opslaan, zodat je deze makkelijk terug kan vinden.


Misschien ook iets voor jou?

Ik ben dol op low carb maaltijden, want dat scheelt in de kcal wanneer je een beetje op die dikke billen van je wilt letten. Doe ik in ieder geval wel doordeweeks. Deze courgetti met avocadosaus is ook echt heerlijk wanneer je laag in je koolhydraten wil zitten.

courgetti met avocadosaus

Plaats een reactie