Zelf satésaus maken

De meeste van mijn recepten zijn snel en makkelijk te maken. Zo ook deze satésaus. Al wil ik best toegeven dat een pot Wijko altijd een plekje heeft in mijn koelkast. Toch gaat er niks boven zelf satesaus maken.

Je kan natuurlijk helemaal vanaf scratch beginnen door eerst zelf pindakaas te maken, maar dat gaat mij net eventjes een brug te ver. Albert Heijn heeft al een tijdje een pindakaas op het schap staan die gemaakt is van 100% pinda’s en die werkt perfect in dit recept.

Slinger jij de bbq of gourmetplaat nog aan dit weekend? Verras jezelf en je gasten dan met deze topper van een saus. Heb je saus over? Dan kan je deze in een afgesloten bakje een week of twee a drie in de koelkast bewaren.

Wat heb je nodig? 1 klinkt bak satésaus

  • 300 gram pindakaas (bij voorkeur 100% pinda en geen andere toevoegingen)
  • 300 ml water
  • 50 ml ketjap
  • 1 theelepel sambal
  • 1 theelepel Chinese 5 spices
  • handje pinda’s
  • 1 eetlepel kokosrasp

Hoe maak je dit?

  1. Hak de pinda’s grof en zet apart.
  2. Doe de pindakaas, water, ketjap, sambal en Chinese 5 spices in een pan, zet op middelhoog vuur en roer de ingrediënten door elkaar. Ik gebruik hiervoor een garde, maar een lepel kan ook.
  3. Binnen een minuut of 5 is de saus klaar. Is deze een beetje te dik? Voeg dan wat water toe.
  4. Haal de pan van het vuur en roer de gehakte pinda’s en kokosrasp door satésaus.
  5. Klaar en niets meer aan doen!

Variaties op zelf satesaus maken

  • Kan je geen Chinese 5 spices vinden of ben je hier geen fan van? Dan kan je dit ingrediënt ook achterwegen laten.
  • In plaats van gehakte pinda’s kan je ook gehakte cashewnoten gebruiken. Heerlijk!
  • De sambal kan je altijd naar eigen smaak toevoegen. Zelf ben ik geen fan van enorm pittig, dus de hoeveelheid sambal in dit recept is dan ook minimaal.

Heerlijk bij/met/op/in:

  • Uiteraard bij de barbecue. Dat is weer eens iets anders van een pot Wijko (al ben ik daar ook wel fan van).
  • Om de stokbrood royaal in te dippen.
  • Bij deze Kalkoen satay salade met boekweit noodles en sesamolie.

  • Of op een broodje bal en alle andere heerlijkheden die men uit de frituur haalt. Al heb ik zelf al jaren geen frituurpan meer en bak ik af en toe nog eens een loempia in de Airfryer.
  • Maar ook heerlijk om te mengen (als de saus is afgekoeld) met een flinke eetlepel kwark en als saus te gebruiken bij een burrito met gebakken kip.
  • Genoeg ideeën van mijn kant. Waar gebruik jij het liefst satésaus bij?

*Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

 

Plaats een reactie