Raapsteelsalade met tonijn

Bij een zak raapstelen moet ik op een of andere manier altijd aan Repelsteeltje en ouwe wijven denken. Raapstelen zijn gewoon niet zo populair, net zoals Rumpelstiltskin uit Once Upon a Time. You love him or hate him.

Zo gaat dat eigenlijk ook met raapstelen. Je vindt je lekker of niet te eten. Ik ben gemiddeld enthousiast, maar dat heb ik ook met rucola. Daar doe je mij ook niet echt een plezier mee. Door een gemengde salade is het helemaal OK, maar een hele maaltijd met alleen maar rucola….

Omdat de raapstelen nu in het seizoen zijn, leek het mij toch wel een ideetje om deze aan mijn assortiment met gerechten toe te voegen. Voor een stamppot is het nu echt te warm, dus is het een raapsteelsalade geworden. En die was eigenlijk best lekker!

Wat heb je nodig? 2 personen raapsteelsalade met tonijn

  • 1 blikje tonijn
  • 1 avocado
  • 200 gram raapstelen
  • 200 gram cherrytomaatjes
  • 4 eetlepels kwalitatief goede olijfolie
  • 2 eetlepels amandelschaafsel

Hoe maak je dit?

  1. Laat de tonijn uitlekken en breng op smaak met wat peper en zout.
  2. Rooster het amandelschaafsel in een droge koekenpan, totdat ze beginnen te kleuren. Haal ze van het vuur en laat afkoelen.
  3. Was de raapstelen en snijd de cherrytomaatjes in partjes,
  4. Halveer de avocado, haal de pit er uit en snijd de avocado in blokjes.
  5. Leg de raapstelen en cherrytomaatjes op een bord.
  6. Meng de avocado en tonijn met elkaar en lag op de raapstelen.
  7. Sprinkel de olijfolie over de salade en strooi tot slot de amandeltjes er over.

Voedingswaarde per raapsteelsalade met tonijn

  • Kcal 477
  • Eiwitten 20,6 gram
  • Vetten 40,0 gram
  • Koolhydraten 5,0 gram

Variaties

  • Roer wat mayonaise of kwark door de tonijn, zodat deze meer op een tonijnsalade lijkt.
  • Voeg nog wat komkommer tot aan de salade.
  • In plaats van olijfolie kan je ook sesamolie gebruiken.
  • Ook lekker met wat sriracha voor wat extra pit.

*Volg je mij  al op Instagram en Facebook? Dagelijks post ik nieuwe recepten, weetjes en lijstjes.

Misschien is deze Thaise komkommersalade ook iets voor je?

Plaats een reactie